Internetbankieren is razendpopulair in Nederland. Afgelopen jaar had 68
procent van de consumenten een internetrekening, het hoogste percentage in
Europa. Dat blijkt uit een donderdag vrijgegeven rapport van
onderzoeksbureau Forrester.

Over vijf jaar bankieren er van elke vijf Nederlandse consumenten vier
online, verwacht Forrester. In totaal handelen dan 11,2 miljoen bankklanten
hun zaken deels online af.

Consumenten zijn wel kieskeurig. Ze gebruiken internet vooral voor
overschrijvingen en sparen. Bijna alle webklanten van banken hebben een
online betaalrekening, waarmee ze overschrijvingen verrichten en hun saldi
checken. Daarnaast hebben drie van de vier webklanten een
internetspaarrekening.

Bij meer complexe producten ligt dat anders. Slechts vijftien procent
van de bankklanten die internet gebruikt, koopt financiële producten via het
web.

"Via internet kopen bankklanten vooral auto-, reis- en zorgverzekeringen.
Banken concentreren zich nu op dergelijke simpele producten. Slechts een
half procent van de online bankconsumenten zegt de afgelopen twaalf maanden
via internet een hypotheek te hebben afgenomen", licht directeur
Benjamin Ensor van Forrester toe.

Rabobank bevestigt dat klanten internet bij ingewikkelde producten
vooral gebruiken als informatiebron. "Bij het afsluiten van hypotheken
willen ze toch vaak gebruik maken van een adviseur", geeft woordvoerder
René Loman aan. "Wat wel veel voorkomt is dat klanten de
uitbreiding van een lopende verzekering direct via internet regelen."

Nederland heeft een lange traditie met elektronisch bankieren. De Postbank
introduceerde in 1986 als eerste een elektronische bankdienst voor de pc,
Girotel geheten. Inmiddels werken 3,3 miljoen klanten van de Postbank met
mijnpostbank.nl, op een totaal van 7,5 miljoen rekeninghouders, geeft
woordvoerder Harold Reusken aan.

Bij de afzet van andere producten dan betaal- en spaarrekeningen scoort
de Postbank naar eigen zeggen hoog. "Ruim veertig procent van de
verzekeringen die we verkopen wordt online afgezet", aldus Reusken "Daarbij
gaat het onder meer om reis- en autoverzekeringen. Van de
effectentransacties bij de Postbank vindt 65 procent via het web plaats."

Maar ook bij de Postbank is het web voor complexe producten zoals hypotheken
vooral een middel om contact te leggen. "Veel klanten willen voor het
afsluiten van hypotheken toch persoonlijk contact."

Forrester verwacht dat banken de komende jaren zullen proberen ook
ingewikkelde producten via internet te slijten, geeft onderzoeksdirecteur
Ensor aan. "Daarvoor zullen ze gebruik maken van nieuwe technologieën
zoals online-adviesapplicaties."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl